Wereldreis Romy & Eddy: Sequoia NP & Yosemite NP

Oud collega en enthousiast reiziger Romy neemt ons, samen met haar partner Eddy, mee op wereldreis. Het reislustige stel startte hun reis met hun camper in Nova Scotia, Canada. Reisden naar Alaska en volgen nu de Panamericana route over vele duizenden kilometers naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika: Patagonië. In hun blogs nemen ze ons mee in hun reisbelevenissen. Geniet mee van hun ervaringen en laat u inspireren voor uw volgende reis!

Op naar Sequoia National Park

We zijn op weg naar Sequoia National Park in Californië. De rechtstreekse weg van Death Valley door Yosemite National Park is gesloten in de winter, waardoor we om Sierra Nevada moesten rijden. We kozen er voor om via het zuiden te rijden en werden getrakteerd door prachtige uitzichten van de Sierra. De uitzichten doen ons denken aan de landschappen van noord Loas. Na een lange maar prachtige rit, waren we blij dat we onze ogen konden sluiten in onze camper op een Walmart parkeerplaats in Portersville.

Sequoia National Park is slechts een uur rijden van onze huidige locatie. We besloten om vroeg te starten, aangezien alle Amerikanen een lang weekend hebben door Thanksgiving. Het park zal erg druk zijn, en we zijn graag de drukte voor. De grootste reden dat veel mensen dit park bezoek, is omdat de grootste en oudste boom ter wereld hier groeit. De oudste bomen in het park zijn tussen de 1800 en 2200 jaar oud.

Om het park te bereiken reden we dwars door een adembenemend mooie valley. Een rivier loopt hier naar beneden en wij rijden omhoog over een weg met vele haarspeldbochten. We volgden de borden met “Sherman Parking” en zien de gigantische Sequoias bomen in het bos er al bovenuit steken. Het is een bijzonder en onwerkelijk gezicht.

Vanaf de parkeerplaats volgen we het pad naar de Sherman Trail. Op sommige delen van het pad lag een dikke laag ijs, waardoor het gasl was en het wandelen soms een uitdaging. De General Sherman Sequoia is de oudste boom met een omvang van 31 meter. Deze boom is om deze reden ook het meest gefotografeerd. Het is werkelijk niet te beschrijven hoe immens groot deze boom is en hoe onwerkelijk het er uit ziet naast de gewone bomen.

Met een shuttle bus zijn we naar het Giant Museum geweest. Vanaf hier hebben we een hike gedaan naar Moro Rock. Tijdens deze hike liepen we langs een groot gebied waar in 2020 en 2021 grote bosbranden zijn geweest en zijn sporen heeft achter gelaten.

Op naar Yosemite National Park

Aangekomen in Fresco hadden we de twijfel om Yosemite National Park te bezoeken of over te slaan, omdat we niet uitkeken naar de drukte van de vele bezoekers. Daarnaast hebben we het park allebei al eens bezocht. Uiteindelijk besluiten we toch om het park te bezoeken. We willen dit prachtige natuurpark niet overslaan en zetten onze wekker om 6:00 om de grootste drukte voor te zijn.

We vervolgen onze weg richting de Yosemite Valley, het meest interessante deel van het park. Onderweg springt er nog een hert voor onze auto langs. We parkeren bij Happy Isles Nature Center, vlakbij Curry Village. Vanuit hier maken we de nodige voorbereidingen voor onze 8 kilometer lange hike naar de Vernal Falls en Upper Nevada Falls. Het is een inspannende hike met 650 verticale meters en gladde delen met ijs.

Een deel van de route was helaas afgesloten, waardoor we dezelfde route weer naar beneden moesten, wat een grotere uitdaging was dan het omhoog klimmen. Later volgen we een smalle rivier omhoog en horen het geluid van de Verdal Falls waterval steeds duidelijker. Eenmaal aangekomen bij de waterval, hebben we een prachtig uitzicht waarbij het water bijna 100 meter naar beneden valt.

Allebei voelen we dat er een andere tijd aan gaat komen. We komen steeds dichterbij Mexico, waar we Highway 1 nemen langs de kust tussen Monterey en Los Angeles en we ons voorbereiden op het warmere en Spaans talige zuiden.